Większość osób kojarzy asertywność ze zdolnością mówienia “nie”. Jednak to tylko drobny element wszystkich umiejętności z tego zakresu. W rzeczywistości asertywność składa się z 9 ważnych obszarów, w których należy rozwinąć biegłość, żeby móc swobodnie nazwać siebie asertywnym. Poniżej przedstawiam Ci opis każdego z nich:

  1. Czego chcesz – pierwszy obszar to praca, którą trzeba wykonać przed rozpoczęciem rozwijania umiejętności komunikacyjnych. Asertywność to umiejętność funkcjonowania wśród innych ludzi i komunikowania między innymi im własnych potrzeb. Żebyś mogła to sprawnie zrobić, potrzebujesz najpierw określić czego tak naprawdę chcesz, co jest dla Ciebie ważne, jakie są Twoje własne wartości w kluczowych dziedzinach życia. Bez tego, trudno jest pójść choćby o jeden krok dalej.
  2. Umiejętność identyfikowania i wyrażania emocji – drugi obszar jest związany ściśle z inteligencją emocjonalną, gdyż nie sposób mówić o swoich potrzebach, jeśli nie rozumiemy i nie potrafimy odczytywać emocji, nie wspominając o umiejętności zapanowania nad nimi. Opanowanie umiejętności, związanych z inteligencją emocjonalną to drugi, podstawowy obszar tego, co nazywamy asertywnością.
  3. Dojrzałość – wchodzenie w rolę dziecka, automatycznie skazuje nas na mało asertywne zachowanie. Oczywiście tego typu nawyk musi być najpierw zauważony, uświadomiony nie tylko pod względem określenia sposobów działania, gdy wchodzimy w ten stan, ale przede wszystkim ukrytych korzyści z niego wynikających oraz zdobycia umiejętności wyłączania tego schematu. Oprócz tego niezbędne jest rozumienie jak w takim razie ma wyglądać zachowanie dorosłego i czym się charakteryzuje. To pozwoli budować relacje równe, zamiast krzyżowych, w których wchodzimy w rolę rodziców lub dorosłych, co prowadzi do różnych dysfunkcji i patologii w relacjach.
  4. Szacunek do siebie – to również element inteligencji emocjonalnej, który pozwala zadbać o siebie. To dawanie sobie przestrzeni na przemyślenia oraz do wyrażania tego, co dla nas ważne. To ochrona samych siebie w kontekście relacji z innymi oraz danie sobie prawa do tego, że zasługujemy na szacunek innych ludzi. Jest to również respektowania własnych potrzeb, wartości oraz emocji.
  5. Obrona własnych praw oraz opinii – to piąty obszar, do którego rozwoju wymagane jest rozwinięcie pierwszego i czwartego z wymienionych obszarów. Aby móc czegokolwiek bronić, trzeba to najpierw znać i rozumieć konsekwencje własnych poglądów oraz mieć do siebie samego szacunek.
  6. Rozumienie kontekstu społecznego – jest to znajomość i świadomość potrzeb, wartości i praw innych ludzi.
  7. Szacunek do innych – pozwala na respektowanie opinii, poglądów, emocji, wartości, praw i potrzeb innych ludzi. To otwartość na wysłuchanie drugiego człowieka i danie mu prawa do bycia takim jakim jest, bez oceniania jego jako człowieka.
  8. Ochrona swoich granic – żeby móc chronić swoje granice trzeba je najpierw poznać, a także dowiedzieć się jakie istnieją sygnały, aby móc zidentyfikować, że ktoś te granice przekracza.
  9. Unikanie przekraczania granic innych – podobnie jak powyżej, najpierw trzeba dowiedzieć się jakie są granice innych osób. Niestety często nie mamy takiej sposobności, gdyż nie we wszystkich relacjach jest to wprost komunikowane. Wtedy przydaje się takt, umiejętność zadawania pytań oraz pokora pozwalająca na wycofanie się, gdy sami wkroczymy na czyjeś terytorium, wywołując niezadowolenie drugiej strony.

Jeżeli temat asertywności interesuje Cię i masz ochotę zacząć rozwijać swoje umiejętności w tym obszarze zapraszam Cię do wzięcia udziału w warsztatach, które odbędą się w najbliższym czasie w Twoim mieście. Informacje o spotkaniach możesz znaleźć tutaj: http://martagierlinska.pl/sklep/

Komentarze

comments