https://youtu.be/WBLot0esLjE

Jeśli jesteś jedną z tych osób, które aktualnie poszukują pracy to prawdopodobnie czujesz jakiś rodzaj stresu z tym związany. Niepewność może dotyczyć tego jak się przygotować, co zrobić, żeby dobrze wypaść. Jeśli tego typu emocje są Tobie bliskie – nie przejmuj się. Nie jesteś sama.

Wiele osób, które chodzą na rozmowy kwalifikacyjne, odczuwa jakiś rodzaj stresu i dyskomfortu. Powstaje pytanie: co zrobić, aby w trakcie i przed rozmową, aby utrzymać pewność siebie?

O czym będzie ten artykuł?

W tym artykule opowiem:

  1. Co jest ważne dla osób rekrutujących?
  2. Pokażę 5 sposobów na zbudowanie pewności siebie przed rozmową rekrutacyjną.
  3. Co jest jeszcze istotniejsze od pewności siebie?

 

Dlaczego warto dobrze się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej?

Od tego jak wypadniesz w trakcie rozmowy rekrutacyjnej wiele zależy. Po pierwsze zwiększa to szanse na uzyskanie propozycji przejścia do następnego etapu. Po drugie każda pomyślna rozmowa zwiększa poczucie pewności. Niekoniecznie mam na myśli to czy dostaniesz propozycję pracy albo kontynuacji udziału w procesie rekrutacyjnym. Chodzi mi o Twoje subiektywne poczucie, że dobrze Ci poszło. Jest równie ważne jak inne czynniki, bo zwiększa motywację do dalszego poszukiwania pracy. Po trzecie, to jak wypadniesz, bezpośrednio przekłada się na możliwość otrzymania propozycji pracy i jest to najważniejszy argument.

Czy warto być dobrze przygotowanym? Tak. Daje Ci to większe poczucie kontroli nad sytuacją i zwiększa szansę na sukces.

 

Jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej?

Sama prowadzę od czasu do czasu rekrutację. Rozmawiam również z moimi przyjaciółmi i klientami, którzy prowadzą swój biznes. Bardzo często spotykam się z opinią, że ludzie przychodzą nieprzygotowani na rozmowę, często nie wiedzą do jakiej firmy aplikują i wielokrotnie zachowują się roszczeniowo. Jednocześnie nie potrafią wykazać własnych kompetencji. Dlatego warto wziąć pod uwagę, że po drugiej stronie siedzi też człowiek i ma on swoje potrzeby, jak również obowiązki, by znaleźć najbardziej odpowiednią osobę na stanowisko.

 

Co jest ważne dla osób rekrutujących?

Dla osoby rekrutującej wiele czynników jest bardzo ważnych. Podam Ci te najistotniejsze:

    1. Czy osoba, z którą rozmawia jest przygotowana? Rekrutujący chcą od początku mieć kontakt z ludźmi kompetentnymi. Co to oznacza? Ważne jest, żeby poznać przynajmniej w minimalnym stopniu firmę, do której aplikujesz, zakres obowiązków na danym stanowisku i wykazać się tą wiedzą w trakcie procesu rekrutacji.
    2. Jakie kompetencje ma potencjalny pracownik? Twój rozmówca będzie też chciał, aby człowiek po drugiej stronie potrafił podać argumenty za tym, że ma potrzebne kompetencje na stanowisko, na jakie aplikuje. Potrzebne będą konkretne informacje o Twoim doświadczeniu w danym zakresie, poparte odpowiednimi wpisami w CV.
    3. Czy osoba mówi prawdę? Powyższe informacje powinny być potwierdzone dowodami. Co to znaczy? Wyobraź sobie, że chcesz pracować w dziale marketingu. Dowodem jest na przykład umiejętność napisania oferty. Zabierz więc ze sobą przykładowe oferty, które potrafisz napisać. Jeśli chciałabyś pracować jako handlowiec, warto mieć ze sobą opinię od byłego szefa. Dlatego w zależności od tego na jakie stanowisko aplikujesz warto zaopatrzyć się w gotowe materiały, które będziesz mogła wyciągnąć w każdej chwili, jako potwierdzenie.
    4. Jakie osoba aplikująca ma umiejętności? To jak wypadniesz w trakcie rozmowy jest ważne, ale jeszcze istotniejsze są konkretne umiejętności. Z tego powodu wielu rekrutujących zaprasza do kolejnych etapów prosząc o rozwiązanie case study lub okres próbny, podczas którego będziesz mogła wykazać się wiedzą i umiejętnościami. Tak naprawdę w pracy najistotniejsze są umiejętności zaraz obok kompetencji związanych z budowaniem relacji z ludźmi z pracy.
    5. Czy osoba pasuje do kultury firmy? Kolejnym ważnym elementem jest dopasowanie do kultury organizacji. Każda firma ma swój własny system wartości. Inaczej będzie to wyglądać w dużej korporacji, inaczej w małej firmie rodzinnej.  Ważne jest, aby osoba, która jest rekrutowana potrafiła dostosować się do tej kultury organizacyjnej, a wyznawane w firmie wartości były z nią w jakiś sposób spójne. Będzie spędzać w pracy po 8 i więcej godzin, więc poczucie, że jest się “z innej bajki” przez jedną trzecią życia, może bardzo źle wpływać na firmę.

 

 

5 sposobów na zbudowanie pewności siebie przed rozmową rekrutacyjną.

O pięciu sposobach mówię szerzej w powyższym filmie.

Masz już świadomość czego poszukują rekrutujący na dane stanowisko. Oprócz zrozumienia dla człowieka po drugiej stronie biurka, warto mieć przygotowany proces prezentacji siebie i zebraną odpowiednią wiedzę, którą będziesz mogła się wykazać w trakcie rozmowy.

    • Dowiedz się z czym związane jest stanowisko, na które aplikujesz. Zrozum z czym się wiąże zakres obowiązków. Nie warto aplikować na stanowisko, o którym nie masz pojęcia. Prawdopodobnie stracisz tylko czas. Z drugiej strony, jeżeli praca w danym dziale w firmie Cię interesuje, postaraj się o staż lub praktyki, idź na dodatkowe studia lub postaraj się dowiedzieć jak najwięcej o dziedzinie, którą chcesz się zająć i przede wszystkim zdobądź doświadczenie choć w minimalnym stopniu.
    • Sprawdź czym zajmuje się firma. Zrób rozpoznanie branży i rynku. Warto wiedzieć jak najwięcej o tym czym zajmuje się firma, do której wysłałaś CV. Prawdopodobnie nie chciałabyś pracować gdzieś, gdzie będziesz się źle czuła z powodu tego, co sprzedaje dany biznes.
    • Przygotuj się na pytania. “Wejdź w buty” swojego rozmówcy. Wypisz wszystkie pytania, które mogą potencjalnie paść w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Pewność siebie to nie jest jakiś abstrakcyjny stan, który nie wiadomo skąd się wziął. Budujesz ją na podstawie własnych kompetencji i konkretnej wiedzy. Jeśli brak Ci wiedzy – zdobądź ją. Jeżeli nie masz umiejętności – znajdź sposób, aby zdobyć doświadczenie w danej dziedzinie.
    • Znajdź odpowiedź na powyższe pytania. Sprawdź na ile Twoje umiejętności są adekwatne do zapotrzebowania na tym stanowisku. Uświadom sobie własne atuty oraz słabsze strony. Znajdź argumenty i dowody świadczące o tym, że firma może skorzystać z Twoich umiejętności oraz mocnych stron. Weź pod uwagę, że osoba rekrutująca nowych pracowników musi sprawdzić, czy to co zapisałaś w CV jest zgodne z rzeczywistością. Dziwne? Niestety nie. Są ludzie, którym tak bardzo zależy na otrzymaniu pracy, że są gotowi, aby posunąć się do naciągania rzeczywistości lub koloryzowania jej. Osoba rekrutująca może zapytać o przykłady po to, aby zweryfikować czy mówisz prawdę. Warto wykazać się dla niej zrozumieniem, gdyż za błąd prawdopodobnie poniesie odpowiedzialność. Dlatego bądź przygotowana i przypomnij sobie projekty, które realizowałaś. Znajdź odpowiedź na to, w jaki sposób w danym projekcie mogłaś wykorzystać swoje własne mocne strony? Następną rzeczą, jaką warto zebrać to opinie i referencje osób trzecich. Poproś na przykład byłego szefa, o opinię na temat współpracy z Tobą. Możesz też przygotować się na to, że w trakcie rekrutacji będziesz miała okazję zaprezentować własne umiejętności swojemu rozmówcy.
    • Zbuduj pewność siebie. Pewność siebie można uprościć do myśli, jakie masz na swój własny temat, emocji, które towarzyszą Ci w trakcie procesu rekrutacyjnego oraz nawykowych sposobów zachowania. Ten stan warto zbudować jeszcze przed rozmową kwalifikacyjną. Jak to zrobić? Gdy już wykonałaś wszystkie powyższe ćwiczenia, zapraszam Cię do wizualizacji. Zamknij oczy i wyobraź sobie, że siedzisz przed ekranem telewizora. Na ekranie wyświetl siebie jako osobę, która przyszła na rekrutację oraz swojego rozmówcę – rekrutującego. Przejdź w myślach przez całą rozmowę od początku do końca, wyobraź sobie jak spokojnie i kompetentnie odpowiadasz na wszystkie zadawane Ci pytania. Taką wizualizację robisz przynajmniej siedem do kilkunastu razy przed każdą rozmową kwalifikacyjną. Wysiłek? Tak. Czy warto? Oczywiście! Pozwoli Ci się to nie tylko przygotować, ale na poziomie podświadomym zwielokrotni Twoje poczucie pewności siebie, gdyż powtarzanie wizualizacji zmniejszy poziom stresu związany z rozmowami kwalifikacyjnymi.

 

Co jest jeszcze istotniejsze od pewności siebie?

Niektórym ludziom wydaje się, że najbardziej liczy się cel – zdobyć pracę. Ja uważam inaczej. Dużo istotniejsze jest to, czy zdobędziesz pracę, która do Ciebie pasuje i pozwoli Ci się w pełni rozwijać. Można by powiedzieć, że w dzisiejszym świecie nie jest wielką sztuką zdobyć jakąkolwiek pracę. Dużo więcej wysiłku wymaga zdobycie takiej, jaka będzie odzwierciedlać Twoje prawdziwe potrzeby, będzie dla Ciebie stanowiła wyzwanie oraz pozwoli Ci stawać się coraz lepszą sobą.

Warto pamiętać, że spędzasz w pracy wiele czasu – praktycznie jedną trzecią całego dnia, nie licząc nadgodzin. Zanim zgodzisz się podpisać umowę o pracę – zadaj sobie pytanie czy chcesz w tym miejscu i z tymi ludźmi spędzać czas oraz czy pozwoli Ci to na rozwój.

 

Chcesz naprawdę dobrze przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej?

Jeśli zainteresował Cię powyższy artykuł, chcesz naprawdę dobrze przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej i jesteś gotowa zainwestować w swój rozwój – zapraszam Cię na bezpłatną konsultację. Podczas spotkania ze mną odbędziesz 30 minutową sesję, podczas której poznasz swoje blokady, które nie pozwalają Ci w pełni odnaleźć pracy, jaka da Ci spełnienie. Będziesz mogła poznać moje programy i zdecydować który z nich jest najlepszą inwestycją dla Ciebie na tym etapie życia.

 

Zapisz się tutaj na bezpłatną konsultację: http://martagierlinska.pl/bezplatna-konsultacja/

Komentarze

comments